Laten we beginnen met het feit dat dat zoekmachine optimalisatie geen snel proces is, het is een dynamisch proces en bevat veel verschillende facetten om tot een geoptimaliseerde website te komen. Het is een kwestie van aanpassen, meten, testen en weer aanpassen en meten. Wil je snel even scoren, dan kom je met zoekmachine optimalisatie bedrogen uit…
Zoals aangegeven bevat zoekmachine optimalisatie veel facetten, maar we kunnen ze in twee hoofdgroepen ontleden. De belangrijkste is on-page optimalisatie (content en techniek), hierbij gaan we de teksten optimaliseren op zogenaamde zoektermen (keywords), afbeeldingen optimaliseren en niet te vergeten de hosting waarop de website draait tot vijf nullen achter de komma optimaliseren. Als on-page alles tip-top in orde is kunnen we verder.
De andere hoofdgroep is Off-page (autoriteit) optimalisatie, het belangrijkste doel is dan om het domein een hogere autoriteit te geven. Zoekmachines hechten waarde aan de autoriteit van jouw domein, samengevat betekend dit dat een hogere waarde laat zien dat een website relevant is en dat bezoekers informatie op je website interessant vinden.