SEO

Wat is SEO?

Daar gaan we hier uitgebreid antwoord op geven, maar dit heeft wel een kleine inleiding nodig…

SEO (Search Engine Optimization) is vertaald naar het Nederlands beter bekend als zoekmachine optimalisatie en beide betekenen overigens hetzelfde….

Een (be)zoeker begint zijn zoektocht veelal in de zoekmachine van Google en Bing.

Niet vindbaar zijn in de Google en Bing zoekmachine, is dan ook de schrik van elke ondernemer. Onderzoeken wijzen tenslotte uit dat meer dan 90 procent van alle online conversies begint in een zoekmachine.

Ben je van mening dat je on- of slecht vindbaar in de zoekmachineresultaten?

Dan laat je dus 90 procent van je potentiële klanten links liggen.

Een gemist kans, hoor ik je al zeggen en dat klopt als een bus. De werking van Google en Bing is simpel: hoe hoger je staat in de zoekresultaten, hoe meer potentiële klanten je op je website krijgt.

Om dit te bewerkstellen heb je een SEO-specialist nodig, iemand die jou kan helpen om jouw website een betere positie in zoekmachines te geven.

SEO

Maar hoe werkt SEO?

Om dit duidelijk uit te kunnen leggen moeten we eigenlijk eerst uitleggen uit welke onderdelen SEO allemaal bestaat.

Om een goed beeld te krijgen van de huidige stand van de website, dient eerst een zoekwoordenonderzoek met een SEO tool uitgevoerd te worden. Aan de hand van dit resultaat zal duidelijk worden welke zoekwoorden er populair zijn binnen jouw doelgroep en die zoekwoorden dienen op de juiste manier op je website toegevoegd te worden.

Kat in het bakkie, het is nu slechts een kwestie van tijd voordat jouw website op de nummer 1-positie in Google staat. Denk je toch?

Met alleen het toevoegen van zoekwoorden ben je er nog niet. SEO omvat veel meer, een een echte SEO specialist doe meer dan teksten schrijven. Hij heeft bijvoorbeeld ook kennis van:

  • Verschillende doelgroepen
  • De customer journey
  • Een specifieke markt of niche
  • Zoekgedrag
  • Lees- en scangedrag

 

Een goede SEO-specialist verdiept zich in het gedrag van de bezoeker: wat wil een bezoeker te weten komen met een bepaalde zoekopdracht? Als die bezoeker op een zoekresultaat klikt en een websitebezoeker wordt, hoe gedraagt hij zich dan in zijn zoektocht naar het juiste antwoord op zijn zoekvraag?

Een SEO-specialist kijkt door de ogen van de bezoeker

Er komt dus psychologische kennis kijken bij SEO. Een SEO-expert verdiept zich niet enkel in ‘droge kost’ als zoekwoorden, maar ook in data over websitegebruik en in het menselijk brein. Hij stelt zichzelf vragen als:

  • Hoe bewegen bezoekers een website?
  • Welke zaken trekken de aandacht, en wat valt juist niet op?
  • Hoe beslissen bezoekers of ze overgaan tot een aankoop? Wat is de drempel om het juist niet te doen?

Zoekmachines als Google en Bing hebben het doel om zo snel en adequaat mogelijk een antwoord te geven op welke zoekvraag dan ook. Hiervoor passen zij dan ook steeds de zoek-algoritmes aan om zoekers zo goed mogelijk van een antwoord te kunnen voorzien.

In de basis is één ding heel duidelijk, de zoeker speelt de hoofdrol voor zoekmachines.

Om die reden kijkt een SEO-specialist hetzelfde naar websites als zoekmachines dat doen.

Hiervoor heeft hij verschillende SEO tools tot zijn beschikking, die hem helpen het gedrag van de klant te ontleden.

SEO